четвъртък, 12 януари 2017 г.

"Песимистът" (Джордже Балашевич)


Превод Светльо Ангелов

Не обичам никого, кукло... Такъв си ми е характерът.
Като през опушен стар комин много дим през мене мина.

Не обичам вуйни, стрини, шуреи и комшии -
ще си ги туря на... закачалката за шапки,
от тях никога нищо хубаво не е идвало.
Не обичам семкаджии, цигани с духови инструменти,
бюрек, улични пикачи,
нека си ми върнат хубавия ми квартал.

Не обичам джипкаджии, дизелджии, бутикчета,
ресторанто-дискотеки... тамбурджии -
всяка песен съкращават поне със строфа,
мамка им...

Припев:
Ала тебе обичам, то е факт.
ти си ми любов едничка.
Ще продам оная наша къщурка на две педи земя,
па нека да е сто пъти, ако ще, дядова,
за да купя четири бесни коня,
да ги впрегна в облак,
та с тебе, където никой няма да ни знае, да побегнем.

Не обичам, когато ми се вмъкват в гащите...  О, да бръкнат и нещо да си... хванат,
тия дето се грижат за чужди проблеми,
костилката в щрудела с вишни.

Не обичам невежите, гратисчиите, краварите,
хипохондриците, дето се страхуват да не получат рак от разсъждаване.

Не обичам кръвожадни псета и господари,
мърляви тротоари,
маскарадни карнавали пред прозореца

Не обичам крадци, каращи чуждестранни коли,
знаещи азбуката до половина,
мърдащи устни, докато наум сричат по пейджера
(от тях малко и ми се гади даже, да ти кажа право)

Припев:
Ала тебе обичам, то е факт.
ти си ми любов едничка.
Ще продам оная наша къщурка на две педи земя,
па нека да е сто пъти, ако ще, дядова,
за да купя лодка с две весла
и онова рогозено бомбе,
та тебе, където никой не ни познава, да отведа.

Не обичам шизофреници и невротици,
преди ги пускаха в отпуска за уикенда,
а сега направо пред телевиозионните камери.

Не обичам всичките тия лесбийки (да ме прощавате),
пророчици, травестити,
нека дамите и господата не ми се сърдят.

Не обичам тъмно сини ширити върху тъмносини шинели.
С Шеста "Личка" Дивизия" от Седма Армия,
хоп-троп, да прегазя хърватска Окучана, не обичам!
Не обичам избори, телевизора, плакатите,
спрете, за Бога!
Лудницата сякаш е отключена и останала широко отворена
(Проверете това, моля ви!)

Припев:
Ала тебе обичам, то е факт.
ти си ми любов едничка.
Ще продам оная наша къщурка на две педи земя,
па нека да е сто пъти, ако ще, дядова,
за да купя пясъчно речно островче
и на него храсталаци и горичка,
да скря теб и нас там, дето никой не ни знае

Не обичам въздържатели, трезвеници, пък и джогинга...  Такива първи ги удря инсултът,
но и къркането не ми е любимо,
не обичам, дето отвсякъде чуваш само "Дай ми" -
или просят, или търсят заем,
ебете се, аз никога не съм искал.

Не обичам зубрачите, вечно актуалните.
високи затворени женски пуловери и сектанти.
Не си падам по Тибет или Бурма.
Не обичам скъперници и интелектуалци,
които важно въртят палци -
можеш да ги купиш за един шприцер и порция кавърма
(каквито аз лично не обичам)

Припев:
Ала тебе обичам, то е факт.
ти си ми любов едничка.
Разцепено ми е сърцето на две половини,
Любовта за него е огромна трудност,
затова и туй, че толкова много те обичам,
също не го обичам. 

оригинал на сръбски ТУК

Няма коментари:

Публикуване на коментар