петък, 27 юли 2018 г.

Боже, Боже! / Джордже Балашевич


превод от сръбски език за Брезничката по самоинициатива
/сръбският оригинал ще прочетете ТУК/

Боже, Боже, аз ли баш, от всички щастливи цигани,
се родих точно когато Ти задряма?!
Нито ме благослови, нито даже спомена.
А за някои Никакъвци разпъна цял селски Пазар

24 динара ми е дългът при баничаря,
покрай ковача не смея и да свърна,
гони ме дюкянджията, плющи подире ми с камшик,
едва имам пари да си платя на музикантите (да ми свирят на ухо) в кръчмата.

Подир мене крясъци, подире ми преследвачи... А напреде път за по дяволите.
Да имах поне шишенце с ракия... Тук бих могъл лесно да го скрия
за времето, когато музикантите засвирят... 
Всичко ще дам и ще изпия, само без малкото ми магаренце с белега на лявото копито.
Никой мене така добре не ме слуша, както верният мой ушат другар -
с мен върви и с мен сънува и нищо не покварява.


Боже, Боже, аз ли баш от всички сръчни цигани
сред звездите се изгубих?
Докато поих с вода коня си, дяволът прекоси пътя -
той поиска да се влюбя в онази Бялата.

Е, едно нещо ако знам, то е че знам как да бъда сам.
В това съм същият като вуйчо си -
лула и дъждобран, бръснач и броеница,
а приятели колкото у вълк.


Подир мене крясъци, подире ми преследвачи... А напреде път за по дяволите.
Да имах поне шишенце с ракия... Тук бих могъл лесно да го скрия,
пък щом музиката тръгне и последния си грош ще пропия,
но магарето не давам, онова с белега на лявото копито.
Тя и дето е, там да си е, само да е далечна.
По-дълго тази Любов, ако беше продължила, нямаше и да струва толкова.

Боже, Боже, аз ли баш от всички грешни цигани
изпаднах до дребни грехове?
Не ми даваш да я виждам? Ех, отръка ти иде това,
би трябвало да нямаш никаква друга работа и да ти е скучно на Небесата?!

Ще стигна утре привечер до съседния облак
и под него отново ще се родя.
Не си само ти на Небето, богове под път и над път,
с някой друг по-добре ще се разберем.

Подир мене крясъци, подире ми преследвачи... А напреде път за по дяволите.
Да имах поне шишенце с ракия... Тук бих могъл лесно да го скрия,
пък щом музиката тръгне и последния си грош ще пропия,
но магарето не давам, онова с белега на лявото копито,
коя ли сега целува на сън, а когато ден се раздени, за коя ли капани поставя, коя ли снощи е оставило?!

Няма коментари:

Публикуване на коментар